Zakopane dzień 2

Znakomity wykład dr Marka Kaczmarzyka z Uniwersytetu Śląskiego z zakresu naurodydaktyki. Słuchałem go rano, wieczorem słuchałem powtórki, która była wynikiem głosowania na najlepsze wystąpienie prelegentów. Nagrałem i słucham kolejny i kolejny raz. Fascynujące sprawy dzieją się w naszym  mózgu. Cały czas stawiam sobie pytanie, co my tak naprawdę wiemy? Ile tajemnic edukacyjnych, tajemnic do odkrycia czym jest edukacja kryje się w nas samych? Ile uzasadnień do zachowań naszych uczniów kryje jeszcze biologia? Kilka tez - pytań, które postawił prelegent zapisuję tutaj, być może ktoś zechce je skomentować? 1. Dlaczego szkoła uczy tylko zapamiętywania? Dlaczego nie uczymy się zapominać? Jest tyle niepotrzebnych informacji w naszej pamięci roboczej? Może warto czasami wyczyścić część pamięci? 2. Mózg nastolatka, że względu na proces jego kształtowania jest jak autostrady w Polsce. Niby przejezdne, ale trzeba uważać. 3. Dlaczego oczekujemy od nastolatka refleksji, podejmowania racjonalnych decyzji, gdy elementy, które za to odpowiadają kształtują się dopiero w wieku 12-20 lat?  Czy nasi uczniowie mogą być partnerami od rozmowy? Kto w układzie nauczyciel - uczeń ma możliwość refleksji, "wciśnięcia hamulca"? 4. Dla kogo jest szkoła? Dla nastolatka, którym szarpią skoki dopaminy i inaczej uwalniana niż w przypadku dorosłych melatonina? Fascynujący, nieodkryty obszar. Ważny z punktu widzenia procesów edukacyjnych. Zamierzam poszukiwać wiedzy na ten temat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *